PROGRAM NILAM

Latar Belakang Program Nilam

Satu kajian terkini mengenai tabiat membaca yang dijalankan oleh Perpustakaan Negara Malaysia pada tahun 1996 mendapati rakyat Malaysia hanya membaca dua buah buku setahun. Pada hakikatnya suatu tamadun atau bangsa hanya dapat dibina melalui masyarakat yang mengamalkan budaya ilmu.

Menyedari hakikat ini pelbagai program galakan membaca telah diadakan di peringkat sekolah. Program terkini yang rancak dilaksanakan ialah “PROGRAM NILAM” yang mula diperkenalkan pada tahun 1998.

Matlamat

Matlamat Program Nilam ialah supaya terbina tabiat membaca di kalangan pelajar.

Objektif Nilam yang ditambaik (*2017)

  1. Melestarikan budaya pembacaan berkualiti, membantu proses pencarian ilmu pengetahuan, membina kemahiran, penguasaan literasi maklumat dan digital sepanjang hayat;
  2. Menyediakan murid Malaysia untuk menjawab soalan yang menguji pemikiran aras tinggi (KBAT) yang menguji keupayaan menaakul, membuat refleksi, dan menilai melalui aktiviti pengayaan;
  3. menggalakkan pelibatan semua warga sekolah dalam pelaksanaan program dan aktiviti membaca merentasi kurikulum;
  4. Menggalakkan pelibatan masyarakat/komuniti setempat/ pertubuhan kerajaan dan bukan kerajaan.

program nilam ditambah baik

Ciri-Ciri

Pengiktirafan dan ganjaran bagi setiap tahap adalah seperti berikut:

pengiktirafan sek menpengiktirafan t6

mata ganjaran menengahmata ganjaran bukan bukupajsk

Pelaksanaan

Pihak-pihak yang terlibat dan memainkan peranan dalam menjayakan Program Nilam ialah:

  • Pengetua
  • Penyelaras, Setiausaha dan AJK Nilam (Guru)
  • Guru PSS
  • Guru Kelas / Tingkatan
  • Guru Mata pelajaran
  • Ibu Bapa
  • Pengawas PSS
  • AJK Nilam (Pelajar)
  • Murid / Pelajar
  • Komuniti Setempat*
  • Pertubuhan Kerajaan dan Badan Bukan Kerajaan*

Peranan murid / pelajar dalam menjayakan Program Nilam adalah seperti berikut:

  • Memiliki Buku Rekod Bacaan Nilam (RM 2.00 di PSS)
  • Memiliki “Smart Card”
  • Meminjam buku sekurang-kurangnya satu buah buku setiap dua minggu
  • Membaca buku atau bahan bukan buku*.
  • Aktiviti bacaan dan diikuti dengan pelbagai aktiviti pengayaan seperti bicara buku dan berlakon*.

bahan bacaanbahan bukan buku 1bahan bukan buku 2bahan bukan buku 4bahan bukan buku 5bahan bukan buku 3

aktiviti pengayaan.jpg
Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: